صفحات

۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

تحریم فعال و هدفمند انتخابات مجلس؛ چرا و چگونه؟! (محمود خادمی)

  




تحریم فعال و هدفمند انتخابات مجلس؛ 
چرا و چگونه؟!
محمود خادمی



«نجواهای نجیبانه»: مطلب زیر که توسط آقای محمود خادمی نگاشته شده است، نگاهی است تحلیلی بر انتخابات پیش روی مجلس، و مواضع گروه‌های سیاسی فعال در داخل و خارج از کشور، با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موجود. نویسنده این نوشتار معتقد است که:
«در زیر پوست شهر‌های ایران، جنبشی در غلیان است که نیاز به احیاء و بازسازی دارد تا پوسته پاره کند و در خیابانهای شهر، ساری و جاری شود.»

او در بخش دیگری از مقاله خود، می‌نویسد:
«از این پس، این تنها اپوزیسیون خارج کشوری نخواهد بود که به فکر و در تدارک سرنگونی است و به تدریج، اصلاح‌طلبان صادق، ملی مذهبی‌ها و... به صفوف این نبرد سترگ خواهند پیوست.»

متن کامل این مقاله به نقل از وبسایت آقای محمود خادمی به این شرح است:



انتخابات مجلس، 
غَزوِه(۱) سرنگونی یا شرایط «بدر» و «خیبر»
محمود خادمی

روز دوشنبه ۱۹/۱۰/۱۳۹۰ ولی فقیه زوار در رفته استبداد دینی، در یک سخنرانی خطاب به جمعی از مردم قم گفت: «این روسیاههایِ بدمحاسبه‌گر، تصور می‌کنند نظام اسلامی در شرایط «شعیب ابی طالب(۲)» است. در حالی که ملت ایران، امروز در شرایط «بدر» و «خیبر» قرار دارند.»
بدر و خیبر نامهای دو تا از جنگهای پیروزِ مسلمانان در صدر اسلام است. پیروزی در این دو جنگ ــ به خصوص جنگ خیبر که در محلی بنام خیبر اتفاق افتاد و پناهگاههای یهودیان که در آن زمان مرکز توطئه و تهدیدی علیه دین نوپای اسلام بود را هدف قرار داد ــ پیروزی بزرگی برای مسلمانان محسوب شده و راه پیروزی‌های بعدی آنان را هموار نمود. خامنه‌ای با مقایسه وضعیت ایرانِ غرق در بحران و شکست امروز با شرایط مسلمانان در آن زمان می‌خواهد بگوید: ایران امروز از صدقه سر ولی فقیه و آخوندها در شرایط پیروزی و گسترش قرار داشته و راه برای پیروزی‌های بیشتر هم هموار می‌باشد. این گفته خامنه‌ای مرا به یاد یک داستان قدیمی می‌اندازد.

می‌گویند مرد بازرگانی که در میان اجناس خود بسته‌ای «باروتِ» قاچاق به همراه داشت. وقتی قصد ورود به شهری را داشت توسط مأموران دولتی متوقف شده و او را به خاطر حمل باروت دستگیر می‌کنند. در جریان بازجوئی مأموران دولتی از بازرگان، او منکر می‌شود که بسته همراه وی باروت است و مدعی می‌شود که آن بسته «سیاه‌دانه(۳)» می‌باشد، هر چه مأموران فشار می‌آورند، او قبول نمی‌کند که بسته، باروت است. سرانجام یکی از مأموران برای آنکه ثابت کند جنس ضبط‌شده باروت است، مشتی از آن را زیر ریش و سبیل بازرگان آتش می‌زند، بازرگان در حالی که از شدت درد و سوزشِ سوختگی به بالا و پائین می‌جهید می‌گوید: نگفتم این باروت نیست و سیاه‌دانه است.

ولی فقیهِ وقیح و بی‌آبروی استبداد دینیِ آخوندی هم مانند آن بازرگان، غرق در بحران‌های لاعلاج، در حالی که رژیم در لبه پرتگاه سرنگونی و فروپاشی است و آوازه ورشکستگی سیاسی و اقتصادی نظام در سراسر جهان پیچیده است و این بحران‌ها می‌رود تا ریش و ریشه ولی فقیه را بسوزاند، می‌گوید نگفتم، ما در شرایط بدر و خیبر قرار داریم.

بحران‌های گسترده اقتصادیِ ناشی از تحریم، تهدیدهای جنگی، تنش‌های درونی باندهای قدرت، ورشکستگی سیاسی و... سر تا پای رژیم فرسوده را در بر گرفته است. از یک طرف، تحریم‌های اقتصادی، دزدی و فساد و بی‌لیاقتیِ سردمداران رژیم در اداره اقتصاد کشور، علاوه بر اینکه باعث فقر و فلاکت اکثر مردم شده، شیرازه اقتصاد کشور را آنچنان از هم گسیخته، که دیگر به خاطر بی‌اعتباری پول ملی کشور، پول‌های کشورهای دیگر به‌خصوص پول «شیطان بزرگ» ــ بیرون از چارچوب رسمی داد و ستد‌های مالی ــ جایگزین پول رسمی کشور شده است. تهدیدهای جنگی و احتمال حمله نظامی امریکا و غرب نیز قور بالا قوز شده و خواب راحت از چشمان مردم ربوده و رعب و وحشت بر سراسر زندگی مردم سایه افکنده است.

در چنین شرایطی پیشاپیش روشن است که سال پیش رو نه سال پیروزی و گسترش برای ولی فقیه بلکه سالی پر تنش و پر حادثه و احتمالاً مرگبار برای رژیم ایران خواهد بود. تنش و حوادثی که با تحریم انتخابات قلابی رژیم از طرف اکثر گروههای سیاسی حتی اصلاح‌طلبان ضریب می‌خورد و سال آینده را به سالی تعیین‌کننده برای رژیم تبدیل می‌کند. به اظهار نظرهائی از سوی مقامات رژیم و ترس تمامی سر دمداران از کابوس انتخابات مجلس توجه کنید.


خامنه‌ای ــ ولی فقیه ــ که مدعی است کشور در شرایط بدر و خیبر قرار دارد می‌گوید: انتخابات یک پشتوانه برای امنیت ملی است، نباید اجازه داد به چالشی برای امنیت ملی تبدیل شود.
آخوند مصلحی وزیر اطلاعات رژیم: انتخابات بهترین بستر برای ضربه زدن به نظام اسلامی توسط دشمنان خواهد بود.... ضمن اینکه نقشه دیگر دشمنان در جریان انتخابات ادامه طرح بر اندازی سال ۸۸ می‌باشد.
محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران: دشمن در تلاش است با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس، آشوب‌ها و اعتراضات اجتماعی را احیا کند. آنها می‌خواهند با ایجاد نا آرامی‌ها و تنفس مصنوعی، جریان فتنه را زنده کنند.
غلامحسین اژه‌ای دادستان کل کشور: بر اساس قرائن و شواهد، دشمنان ما امروز بسیار تلاش دارند تا در این فضا که ما در آستانه انتخابات هستیم، اگر بتوانند به زعم باطل خودشان فضای کشور را ملتهب کنند.
جنتی امام جمعه موقتِ مادام‌العمر تهران: عده‌ای به دنبال فرستادن نماینده به مجلس نیستند، بلکه قصدشان بر هم زدن آرامش کشور است.
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی: نیروی انتظامی از آمادگی کامل برای تأمین امنیت این انتخابات بر خور دار است.
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات: دشمن به طور جدی برای این انتخابات طراحی کرده است و ما نسبت به این مسئله هشدار می‌دهیم. البته این به معنی ترس نیست چرا که بر تمام حرکت‌های دشمن اشراف داریم.

عجز و لابه‌های سردمداران و مقامات امنیتی ــ نظامی رژیم نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهای میان‌تهی ولی فقیه، نظام استبدادی دینی نه تنها در موقعیت «بدر» و «خیبر» قرار ندارد بلکه کل نظام جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی و اضمحلال قرار دارد و فرصت انتخابات پیش رو بهترین بستر برای احیا و بازسازی مجدد جنبش اعتراضیِ سرکوب‌شده است.

انتخابات و نزاع باندهای اصولگرا:
در این انتخابات، رئیس جمهورِ از چشم رهبر افتاده با برنامه‌ریزی، در پاتک به حملات و میدان‌داری خامنه‌ای و باندش ــ علیه احمدی‌نژاد که بعد از ماجرای وزیر اطلاعات پیوسته جریان داشته است ــ چراغ خاموش تلاش دارد تا جائی که می‌تواند هواداران خود را وارد مجلس کند. متقابلاً ولی فقیه هم می‌خواهد با حذف کاندیدا‌های رقیب، مجلسی یکدست، حتی مطیع‌تر از مجلس کنونی برای پیشبرد پروژه‌های مربوط به یکدست‌سازی نظام تدارک ببیند. از طرفی دیگر، سپاه پاسداران و نظامیان به دنبال منافع خود و بر خلاف نظر ولی فقیه ــ که خواستار انتخاب رئیس جمهور از طریق مجلس مطیع می‌باشد ــ در این میانه آماده و هوشیار تحولات را زیر نظر دارند (سپاه پاسداران فعلاً برای حفظ ظاهر به رهبری و ولایت «قانونی» نیازمند است).
بدین ترتیب، انتخابات آینده مجلس، عرصه رقابت جناحهای اصولگرا بر سر تسلط بیشتر بر مجلس است؛ این رقابت، بخشی از منازعات قدرت میان باندهاست و هیچ صبغهِ ملی و مردمی ندارد. این رقابت ممکن است از کنترل طرفین خارج شده و به درگیری‌های خونین نیز بیانجامد. در صورت وقوع هر درگیری میان باندهای اصولگرا، موتور خاموش شده جنبش سبز استارت می‌خورد و جنب و جوش و غلیان دوران انتخابات ریاست جمهوری از سر گرفته می‌شود. به گوشه‌هائی از خط و نشان کشیدن‌های سردمداران دو باند درباره انتخابات توجه نمائید:
احمد ناطق نوری نماینده مجلس: امروز جریان خطرناکی با هدف عبور از روحانیت به خصوص ولایت فقیه با فریبکاری به دنبال بسترسازی برای تسخیر خانه ملت در دوره آتی است.
علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان: ما در انتخابات با رقبای با برنامه و سرسختی از عوامل نظام سلطه، عناصر فتنه و وابستگان جریان انحرافی و فساد مواجهیم.
رها پرس (سایت هواداران دولت): سه ماه پیش در یکی از شهرهای شمالی ایران، منتخبان طرح «هادیان بصیر» آموزش ضد اغتشاش و نبرد شهری دیده‌اند. دشمن فرضی در این مانور و آموزشها «احمدی‌نژاد» و «رحیم مشائی» بوده‌اند.
داوود احمدی‌نژاد برادر رئیس جمهور چندی پیش از ورود تیم احمدی‌نژاد به «فاز نظامی» به منظور مقابله با جمهوری اسلامی خبر داده بود.
رها پرس (سایت هواداران دولت): حامیان خامنه‌ای تلاش می‌کنند چنین القاء کنند: همانطور که کشمیری، رجائی را به شهادت رساند، کشمیری امروز [منظور رحیم مشائی است] نیز رجائی امروز [منظور احمدی نژاد] را به شهادت می‌رساند و جریان انحرافی و رحیم مشائی مسئول خون احمدی‌نژاد خواهند بود.

آیا تنش‌ها و درگیریهای موجود میان اصولگرایان که تا روز رأی‌گیری به اوج خود خواهد رسید، جغرافیای سیاسی ایران را دستخوش تغییر و تحول خواهد کرد؟!

انتخابات مجلس و اصلاح‌طلبان:
واقعیت این است که بعد از اینکه مردم و جوانان معترض صف خود را از اصلاح‌طلبان حکومتی جدا کردند، ولی فقیه دیگر به چانه‌زنی‌های خاتمی و دیگر سران اصلاح‌طلب نیاز نداشت و وقعی ننهاد، چرا که برای وی روشن بود که چانه‌زنی‌ها اگر از حمایت آتش زیر خاکستر ــ جنبشی اعتراضی مردم ــ برخوردار نباشند، پشیزی ارزش ندارد. و بعد از بی‌محلی ولی فقیه بود که اصلاح‌طلبان حکومتی از رؤیای خوش مشارکت در قدرت ناامید و مستأصل بیرون آمدند و این بار بر خلاف گذشته به صفوف تحریمیون انتخابات پیوستند.
نامه‌های «قدیانی» و «تاج‌زاده»، دو تن از زندانیان سیاسی وابسته به اصلاح‌طلبان، که در آستانه انتخابات مجلس نوشته شده و بر خلاف نامه‌های آقای «نوری‌زاد» ــ از شور و فتور کردن برای ولی فقیه در آن خبری نیست ــ با بی‌محلی به ولی فقیه، او و پسرش را عامل اصلی نابسامانی‌های کشور و سرکوب آزادیها معرفی کردند ــ و حمایت و بازتاب این نامه‌ها توسط دیگر اصلاح‌طلبان ــ را می‌توان فاز نهائی مقابله میان اصلاح‌طلبان و نظامِ مبتنی بر ولایت فقیه دانست.

با حذف اصلاح‌طلبان:
۱) اکنون مردم معترض و ناراضی در کنار خود همراهی بخشی از نظام را دارند که دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که با انتخابات نمی‌توانند سهم از دست رفتهِ خود در قدرت را پس بگیرند. بنا بر این، رویکرد تغییر و سرنگونی رژیم تقویت می‌شود و بر شمار کسانی که خواستار سرنگونی نظام می‌باشند افزوده می‌شود.

۲) با حذف اصلاح‌طلبان، رأس هرم قدرت نحیف‌تر شده و مسئولیت ولی فقیه و صاحبان قدرت در نارسائی‌ها کشور عیان‌تر می‌گردد، یعنی ولی فقیه ناخواسته آینده خود و نظام دینی‌اش را فدای منافع کوتاه‌مدت یکدست‌سازی نظام کرد.

۳) با تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان و عریان‌تر شدن استبداد مطلقه، محیط برای منتقدان درونی نظام نیز احیاءکننده شده و آنها نیز به جنب و جوش افتاده‌اند. منتقدان درونی نظام هر روز بیشتر می‌شوند و زبانشان و ادبیاتشان گزنده‌تر و خشمگین‌تر می‌شود. مقاله حسین علائی نخستین فرمانده نیروی دریائی سپاه در روزنامه اطلاعات ــ که بدون نام بردن از ولی فقیه، سیاست‌های سرکوب، زندان و حصر وی را با شاه مقایسه کرده است ــ و یا مصاحبه عماد افروغ نماینده اصولگرای سابق مجلس با تلویریون دولتی ــ که با صراحت از نظام و ولی فقیه انتقاد می‌کند ــ محصول این شرایطِ جدید می‌باشد.
در چنین فضائی است که سروری عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: برخی از اصلاح‌طلبان دارای رفتارهای رادیکالیستی شده‌اند و جریان فتنه تلاش می‌کند انتخابات را از روند آرام‌بخش و امیدآفرینش حارج و کشور را با آشوب و اغتشاش مواجه کند.
یعنی از این پس، این تنها اپوزیسیون خارج کشوری نخواهد بود که به فکر و در تدارک سرنگونی است و به تدریج، اصلاح‌طلبان صادق، ملی مذهبی‌ها و... به صفوف این نبرد سترگ خواهند پیوست.


چه نوع تحریمی؟
از آنجا که رژیم با کشاندن تعداد نسبتاً زیادی از مزدوران و جیره‌خواران خود به حوزه‌های رأی‌گیری، با گرفتن فیلم از زاویه بسته از محل‌های رأی‌گیری، نمایش فیلم‌های آرشیوی و انجام مصاحبه‌ها در حوزه‌های شلوغ و نمایش صف‌های رأی ــ از بسیجیان و مزدورانش ــ و... می‌تواند حوزه‌های رأی‌گیری را شلوغ و نمایش مشروعیت به خورد جهانیان دهد، سناریو تحریم غیرفعال یعنی خانه‌نشینی و یا به عبارتی خلوت کردن حوزه‌های رأی‌گیری ــ به خاطر نشان دادن عدم مشروعیت رژیم ــ که می‌تواند آرامش و امنیت دلخواه رژیم را در حوزه‌های رأی‌گیری برقرار نماید، بسیار مطلوب و خواست رژیم می‌باشد. بنا بر این، تحریم انتخابات با خانه‌نشینی به نیت خلوت کردن حوزه‌های رأی‌گیری صرفاً برای اثبات عدم مشروعیت رژیم به جهانیان چندان ثمربخش نمی‌باشد؛ و اساساً جنبش اعتراضی مردم ایران این فاز را ــ عدم مشروعیت رژیم ــ در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری با موفقیت پشت سر گذاشته و برای جهانیان عدم مشروعیت رژیم امر ثابت شده‌ای است.

پس چه نوع تحریم؟
با اطمینان باید بدانید که، در زیر پوست شهر‌های ایران، جنبشی در غلیان است که نیاز به احیاء و بازسازی دارد تا پوسته پاره کند و در خیابانهای شهر، ساری و جاری شود. اگر چنین است، پس نباید از این پارامتر مهم غافل شد. علی‌رغم تمامی تلاش رژیم برای در هم شکستن اراده اعتراضی مردم، اعتراضات نه با شدت و حدت بعد از انتخابات ۲۲ خرداد، اما ادامه داشته و دارد، باید از فرصت انتخابات برای تکرار روزهای عاشورا، ۲۵ بهمن و... استفاده کرد.
جنبش اعتراضی مردم معروف به جنبش سبز، برای احیاء و بازسازی خود نیاز به اکتیویته و فعالیت دارد. انتخابات رژیم مناسب‌ترین بستری است که می‌تواند جنبش سرکوب‌شده مردم را احیاء کند، چرا که رژیم ناگزیر است در دوره انتخابات، ادای فضای باز سیاسی درآورده و به جهان نشان دهد که مردم ایران در انتخابات، آزاد بوده‌اند. بنا بر این، از این شرایطی که گذرا و کوتاه است باید مخالفین حداکثر بهره‌برداری را نموده و با برنامه‌ریزی و سازماندهی‌های ضروری باز هم چون دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری خیابانهای پایتخت و شهرهای بزرگ را به تسخیر خود در آورند.
در این دوره انتخاباتی با توجه به وضعیت رژیم، گسترش انقلابات عربی و سرنگونی دیکتاتورهای عرب، دست مزدوران رژیم در سرکوب نسبتاً بسته خواهد بود، جوانان معترض و مبارز، زنان و دانشجویان و تمامی مخالفین رژیم باید از این امنیت نسبی ــ که رژیم اجباراً برای گرم کردن تنور انتخابات به آن گردن می‌گذارد ــ استفاده کرده دوباره همدیگر را بیابند، متشکل شوند و اکسیون‌های اعتراضی خود را برنامه‌ریزی کنند. باید با استفاده از گردهمائی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی کاندیداهای رژیم در روزهای پیش از انتخابات با پخش تراکت و اعلامیه، با افشاگریها و اعتراضات، کارزار‌های انتخاباتی مزدوران رژیم را بر سرشان خراب نمود.
شانس آزادی و رهائی مردم ایران از قید استبداد دینی را یک بار دیگر بیازمائیم، فقط در این صورت که است که می‌توان مردمی را که بر اثر شکست جنبش سبز، «عزت نفس»اش آسیب دیده و اعتماد به نفس خود را از دست داده است، دوباره امیدوار ساخت و مشتاق ادامه مبارزه نمود. چرا که در شرایط سرکوب، شکست و یأس، تنها غلیان مبارزاتی و جوشش درونیِ مجددِ جامعه علیه دیکتاتوری حاکم بر کشور است که می‌تواند اخلاق و اعتماد اجتماعی را زنده و شکوفا سازد.
در شرایطی که خطر از هر طرف مردم و میهن ما را تهدید می‌کند، بدون تردید مردان و زنان غیرتمند ایران و دانشجویان شجاع بانشاط و پرانرژی، بیش از هر زمان دیگر خود را برای کارزاری جانانه با مزدوران رژیم آماده می‌کنند تا دوباره و در دوره نمایش انتخابات قلابی رژیم خیابانهای پایتخت و شهرهای کشور را به تسخیر خود در آورند.

محمود خادمی
۲۱. ۰۱. ۲۰۱۲


پاورقی‌ها:

۱- «غزوه» به معنی جنگ کردن است و به جنگ‌هائی که پیامبر در آنها حضور داشته و مستقیماً فرماندهی کرده نیز گفته می‌شود.

۲- «شعیب ابی طالب» نام محلی است نزدیک مکه که پیامبر اسلام و یارانش به مدت ۳ سال در آنجا در محاصره اقتصادی مخالفان قرار داشتند و شرایط بسیار سخت و دشواری را پشت سر گذاشتند

۳- «سیاه‌دانه» گیاهی یکساله است که در ایران در شهر اراک و اصفهان به وفور می‌روید و از دانه آن به عنوان ادویه استفاده می‌شود

منبع: وبسایت رسمی محمود خادمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

*** نظرات شما بلافاصله منتشر می‌گردد ***