صفحات

۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

سید خندان؛ نماد شیک‌نمایی بی‌اخلاقی؛ رضا پرچی زاده



سید خندان؛ نماد شیک‌نمایی بی‌اخلاقی

رضا پرچی‌زاده


اخیراً با دوستی گفتگو می‌کردم، خاتمی را «فردی محترم» خواند. به نظر بنده چنین نیست. از منظری تاریخی، در سابقه خاتمی کمتر نکته‌ای یافت می‌شود که وی را شایسته صفت «محترم» کند؛ چرا که وی بارها به استبداد مطلق گردن گذاشته و اساسی‌ترین اصول اخلاقی را تنها به هوای ماندن در بازی قدرت به زیر پا گذاشته است؛ منتهی از آنجا که بستگی دارد که چه کسی درباره خاتمی نظر بدهد، جایگاه خاتمی هم تفاوت می‌کند. این دوست ما گرچه خود را لزوماً «خاتمیست» نمی‌داند، اما به گفته خود، با ایشان «همگرایی استراتژیک» دارد. اما از نظر بنده، حقیقت این است که سید محمد خاتمی نماد «شیک‌نمایی» بی‌اخلاقی در میان بسیاری از ما ایرانیان است. یعنی بر فرض مثال، اگر احمدی‌نژاد بی‌اخلاقی ما را چنان صریح و بی‌پرده به سر و صورتمان می‌کوبد که از او و از خود متنفر شویم، سید خندان، بی‌اخلاقی را با زبان نرم و با ادا و اطوارهای دموکرات‌منشانه به «اصل» و به «اخلاق» تبدیل می‌کند؛ و این دقیقاً همان مَفَری است که این روزها بسیاری از ما که به هوای مصلحت و عافیت، حقیقت و اخلاق را به زیر پا گذاشته و کماکان می‌گذاریم به آن نیاز داریم. و بدین ترتیب است که به هوای لاپوشانی بی‌اخلاقی جمعی، بی‌اخلاقی به اخلاق تبدیل شده، سید خندان هم تبدیل به نماد آن می شود؛ و از موهبت همین «اخلاقیات» و «همگرایی‌های استراتژیک» است که ما همچنان «اندر خم یک کوچه ایم...».

از همین نویسنده:







---------------------------------

۵ نظر:

  1. اینکه روش شما برای تغییر با دیگران فرق داشته باشد جدا از اینکه کدام روش درستر است دلیل نمی شود دیگران را متهم به بی اخلاقی و نفاق کنید !

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز: نظرت واسه خودت محترم. اما شاید
    یه چیزایی باشه که تو ندونی.
    راستی ایکاش از کسی هم تعریف می کردی که بگیم
    کلاً آدم منفی بافی نیستی. به همین خاطر حرفات
    به دل نمی شینه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست گرامی؛ جهان سیاست، جهان تعریف و تمجید نیست، بویژه ما ایرانیان که استعداد بسیاری برای آسمانی، اهورایی و نقدناپذیر کردن انسان های زمینی داریم؛ وظیفه همه ما، نقد و پایش سیاستمداران است؛ ضمن اینکه چنان تعریف کنندگان بسیار هستند که دیگر نیازی به حضور امثال من نیست؛ بنا بر این، ما ترجیح می دهیم حتا اگر حرفمان به دل ننشیند، به نقد خود در چهارچوب اخلاق و عقلانیت ادامه دهیم
      به امید یافتن راهی به رهایی از راه آگاهی

      حذف
  3. bazi doostan ke as axeshoon maloome dahaneshoon boo shir mideh , wa moddaie newisandegi hastan be khodeshoon ejaze tohine be kasani ro midan ke bishtarin ray wa mahboobiat ra dar miyane mellat darand. ishoon cheshmashoono baz konand wa bbad dast be ghalame napak bebarand.

    پاسخحذف
  4. aghayoone moddaie democracy chera mate ghablie mano sansoor kardin???

    پاسخحذف

*** نظرات شما بلافاصله منتشر می‌گردد ***